Chorvatsko-Istrie-Cres

Den první-odjezd

Pro letošní podzimní putování na těžko jsme vybrali Istrii a přilehlé osrtovy. Už během plánování jsme narazili na problém s dopravou-tímto směrem nejezdí žádné autobusy a tak 24. září brzo ráno nasedáme do auta a vyrážíme směr Umag. Cesta probíhá v pohodě - jedeme trasou Brno -Vídeň-Graz-Maribor-Ljubljana-Umag. V Umagu jsem měli v plánu požádat někoho z místních a nechat auto na zahradě u privátu. Více lidí nás ochotně vyslechlo, ale auto u nich zaparkovat odmítli, místní policie prý kontroluje ubytovanost hostů a proto nám nikdo nechce pomoci. Pomalu popojíždíme autem podél pobřeží a situace se opakuje, až do Novigradu. Zde máme tip na hotel Maestral. Jedná se o luxusní resort a o to víc jsme překvapeni vstřícností recepční, která nám nabízí místo přímo před vstupem do hotelu a přidává "uklidňující" informaci-v případě odcizení auta vystaví potvrzení pro policii. Rychle se převlékáme, dobalíme kola a vyrážíme směr Poreč. Za Porečí míříme do kempu Zelená laguna, trochu bloudíme, v tomto místě je celé pobřeží hodně obydlené a vůbec medomýšlíme jak to tady vypadá v sezóně. Kemp Zelená laguna je obrovský neosobní moloch kde je značná část posetá starými karavany které využívají Chorvaté jako chaty.Je sobota, a tak je zde poměrně rušno, ale jsme slušně unaveni, stavíme stan a jdem na pobřežní lavičky uvařit večeři a potom rychle "do postele".

Nedělě

Nemužu dospat a tak vyrážím do sámošky pro místní pečivo. V 10 hodin vyrážíme a užíváme si pocit absolutní svobody který nabízí pouze jízda na těžko. Projíždíme Vrsarem; tady silnice uhybá do vnitrozemí a do kopce - musíme objet Limský kanál, který se zařezává hluboko do vnitrozemí. Kousek za Klošarem se kocháme nádherným výhledem na záliv, čeká nás dlouhý sjezd k hladině moře a následuje brutální výjezd na Brajkoviči. Za odměnu nás čeká mírný, ale za to 11 km dlouhý sjezd do Rovinje. Doplníme zásoby, uděláme pár fotek a pokračujeme na Bale. Zde zvažujeme přímou cestu po hlavní, ale po poradě s místníma se rozhodujeme pro cestu podél pobřeží a sjíždíme 5km k moři. Tam nás čeká nemilé překvapení. Silnice, která je na mapě, není průjezdná a kolem pobřeží je uzavřený resort s kempem. Zpátky se nám vůbec nechce a tak volíme šotolinovou cestu do obce Betiga.Po půl hodině kodrcání na makadamu dojíždíme do Barbaragy kde najíždíme na asfalt.Jsou tři hodiny,začínáme mít hlad a tak se rozhlížíme po místě na vaření. V zátoce Peroj míjme prázdnou pláž na které vaříme oběd a pokračujeme do Puly, kde obdivujeme koloseum a dojíždíme do kempu Stoja. Kemp je obsazen pouze z 10% a tak stan stavíme na krásném místě u vody a ne na parcele která nám byla přidělena na recepci.U recepce je zdarma Wifi, a tak uskutečníme videohovor s domovem.

Pondělí

Po snídani naskáčeme do vody, ale potom urychleně balíme a vyjíždíme na průjezd Pulou směr Marčana. Cesta stále stoupá až do Barbanu, kde prutkým sjezdem (silnice je v opravě a tak projíždíme staveništěm) dojíždíme na most Raša a odtud do kopce na Labin. Zde uhybáme z hlavní silnice, kocháme se krásným výhledem a sjíždíme do Rabacu. Dnes končíme v kempu Oliva, stavíme stan a jdem se vykoupat. Zvláštnost tohoto kempu je absence jakékoliv lavičky a tak "kuchyni" zřídíme u hromady kamení. Překvapuje nás majitel obytného auta, který přichází se skládacím stolkem a tím nám značně zvýší kulturu stolování. Po večeři vrátíme stůl a jdem se projít podél pobřeží do centra, Lukáš chytá volnou Wifi a tak můžeme pohovořit s domovem.

Úterý

Ráno doplníme zásoby v místním obchodě a na "zahřátí" nás čeká výjezd do Labinu. Odtud pokračujeme přes Voziliči do Zagore, kde uhybáme a sjíždíme do zátoky Brestova kde jezdí trajekt na Cres. Chvíli čekáme mezi motorkářema a poté vjíždíme na loď. Plavba trvá půl hodiny a tak sledujeme blížící se Cres, kde nás čeká nejvýše položené místo našeho putování. Po vyjetí z trajektu vaříme oběd a pomalu vyrážíme. Po 13 km přijíždíme do sedla ve výšce 460 m. n. m., fotíme-v tomto místě je vidět moře z obou stran. Dále pokračujeme po vrstevnici a z kopce do města Cres, kde dojíždíme do kempu Kovačine. Nacházíme příjemnou "parcelu", stavíme stan a jdeme se vykoupat. Po večeři si dáváme zmrzlinu a pozorujeme místní potápěčský klub, který se chystá na noční ponor.

Středa

Po snídani a zabalení projíždíme 2km po pobřežní promenádě do centra Cresu, kde silnice uhýbá od moře a opět stoupáme na náhorní plošinu. Dnes začalo pořádně foukat-naštěstí do zad, a tak rychle pokračujeme do Osoru, kde je most na ostrov Lošinj. V Osoru doplníme vodu a chceme uvařit oběd, díky silnému větru hledáme místo kde nefouká a nakonec končíme u zdi hřbitova, kde je trochu závětří. Po přejetí na Lošinj míjíme Nerezine a dojíždíme do města Mali Lošinj. Večer máme v plánu přejet rychlolodí zpět do Puly; problém je v tom, že loď je určena pouze pro osobní přepravu. Naštěstí nás paní v kanceláři Jadrolinije uklidní, že s kolem není žádný problém. Dáváme zmrzlinu a přesouváme se do zátoky Čikat kde se koupeme a využíváme veřejných sprch se sladkou vodou. Po převlečení do civilu popojíždíme zpět a na kopci s vyhlídkou na ostrov vaříme večeři. K našemu překvapení nám dochází bomba na vaření, tak sníme tvrdou rýži s luncheonmeatem a pelášíme na loď. Trajekt připlouvá v 19 hod., kola necháváme na zádi u zábradlí a vyplouváme. Vnitřek lodi je klimatizován, vypadá jak letadlo a slibuje značný komfort, ale při rychlosti 50km/h nervózně poskakujeme po vlnách a já se těšim až dorazíme do Puly. V přístavu jsme v 21.30. Venku je tma a tak opatrně dojíždíme do známého kempu Stoja. Postavíme stan a v 11 hodin vyražíme do místní pizzerie, kde si dáváme druhou večeři.

Čtvrtek

Po včerejším naročném dnu vyspáváme a vyjíždíme později. Na recepci nám poradili obchodní komlex Mercato, kde je Intersport a tam kupujeme novou bombu na vařič. Pro cestu zpět volíme vnitrozemí - projíždíme Vodnjan, Bale a míříme k objezdu Limského zálivu hledáme jiný kemp,ale nakonec končíme opět v kempu Zelena laguna.Po příjezdu jsme překvapeni "zazimovaností"kempu-nikde nikdo,záchody jsou sloučené na Dámy a všechny karavany jsou obalené igelitem.Samoobsluha je zavřena, naštěstí tu funguje malý kiosek a tak můžem dokoupit základní potraviny.

Pátek

Dnešní noc byla docela chladná, je zvláštní rozdílnost teplot v Pule a zde. Snídáme na břehu moře a krmíme racky, kreří nám berou chleba málem z ruky.Dnes nás čeká poslední etapa a tak v pohodě vyjíždíme přes Poreč do Novigradu. U hotelu čeká auto a tak se naposledy koupeme a využíváme erárních sprch na pláži. Po cestě zastavujeme na jídlo a prohlídku Umagu a pak nás čeká cesta zpět.

Co říci závěrěm? Počasí nám opět vyšlo, defekty a zdravotní problémy se nám vyhýbaly a tak celou akci nelze jinak hodnotit než kladně. Zářijové putování po Istrii a Cresu všem doporučuji!